Koneurakointia yli 40 vuotta

Koneurakointi Sauramo Oy toimii puoliksi maanrakenusalan ja puoliksi logistiikka-alan yrityksenä, Säkylän Köyliössä. Yrityksen historia ulottuu vuoteen 1981, jolloin yhtiön perustaja Jouko Sauramo hankki ensimmäisen kaivinkoneensa. Tällöin yrityksen toimintaa hoidettiin toiminimellä Koneurakointi Jouko Sauramo. Aluksi toiminta oli pienimuotoista, lähinnä ojien kaivuuta. Ajan kuluessa toiminta muuttui erilaisiksi maanrakennusalan töiksi kuten pohjien avaukset ja salaojitukset.

Yrityksen ensimmäinen vakituinen työntekijä palkattiin 1990-luvulla, kun saimme työmaan Hallavaaran jätelaitoksella. Siihen aikaan tehtiin jätelaitoksella mm. kompostin kääntäjä pyöräkuormaajalla ja seulalla, jätepenkan vaatimia töitä ja tuhkakentän rakentamista.

Muutosten vuodet

Vuonna 2001 perustettiin puun murskausta varten oma yritys Hakeurakointi Jouko Sauramo Ky. Hakkuriauto Sisu ostettiin uutena ja aloitettiin toiminta Etelä-Suomen alueella. Puuta haketettiin Sisu-­hakkurilla ja hake toimitettiin omilla kuorma-autoilla eri lämpölaitoksille. Biowatti Oy hoiti hakkeen markkinoinnin. Haketustyö osoittautui kovin raskaaksi alaksi ja niin yritys päätettiin lopettaa kokonaan vuonna 2010. Lopetuspäätökseen vaikutti myös polttoaineiden hintojen nousu.

Vuonna 2007 yritys päätettiin muuttaa toiminimestä osakeyhtiöksi, sillä liikevaihdon kasvaessa osakeyhtiö oli riskienhallinnan kannalta toiminimeä turvallisempi vaihtoehto. Osakeyhtiö mahdollisti uusien osakkaiden mukaantulon, joten Tero tuli myös mukaan Koneurakointi Sauramo Oy:n yritystoimintaan.

  • img

    Ensimmäinen kaivinkone. Jouko Sauramo aloitti ammattimaisen urakoinnin.

  • img

    Toinen kaivinkone, joka oli Sauramon ensimmäinen ympäripyörivä kaivinkone. Työnteko tehostui merkittävästi.

  • img

    Kysynnän lisääntyessä kaivinkoneelta vaadittiin enemmän. Hankittiin ensimmäinen uusi kaivinkone, Lännen M213.

  • img

    Ensimmäinen telakaivinkone, joka mullisti liikkumisen maastossa ja mahdollisti metsäojien kaivuun. Telakoneita ei ollut tällöin vielä juurikaan käytössä.

  • img

    Kalusto monipuolistui ensimmäisen kuorma-auton ja lavetin hankinnalla. Maansiirtotöiden lisääntyessä oman kaluston merkitys korostui.

  • img

    Kaluston monipuolistuminen jatkui. Hankittiin ensimmäinen koukkuvaihtolava-auto ja vaihtolavaperävaunu.

  • img

    Merkittävä laajennus tapahtui 2001, kun alkoi haketusurakointi. Sitä ennen oli hankittu jo toinen vaihtolavakuorma-auto .

  • img

    Kysynnän mukaan laajennettiin kuorma-autojen määrää. Tuolloin päätyönä oli haketus ja hakkeen kuljetus sekä maatalouden kuljetukset.

  • img

    Kaluston lisäämisen tarve tuli ajankohtaiseksi. Ajoimme Olkiluoto 3:n rakennustyömaalle betonihiekkaa useamman vuoden ajan.

  • img

    Teimme ensimmäisen sopimuksen Sucros Oy:n kanssa sokerijuurikkaiden kuljetuksista tehtaalle. Tällöin lastasimme kaivinkoneella omia ja alihankkijoiden autoja.

  • img

    Urakoimme ensinmäiset rahtilaivan tyhjennykset.

  • img

    Urakoimme sokerijuurikkaan kuljetukset kolmelta alueelta. Tuolloin jo omalla kalustolla.

  • img

    Siirsimme kymmenien tuhansien tonnien tuhkakasoja eri puolella Suomea eri voimalaitoksilla.

  • img

    Hankimme sokerijuurikkaan puhdistuskuormaimet.

  • img

    Koneurakointi Sauramo Oy on merkittävä tekijä massatavaran kuljettajana Satakunnassa ja Varsinais-Suomessa.